Blar i Brage - Statens vegvesen på tittel
Viser treff 2677-2696 av 3132
-
Utslipp fra kjøretøy med Euro 6/VI teknologi - fase 1
(Tøi rapport;1259/2013, Report, 2013-04)I flere av Norges største byer overskrides grenseverdiene for NO2. Kjøretøy med dieselmotorer har vist seg å slippe ut betydelig større mengder NOx og NO2 i virkelig trafikk enn ved typegodkjenning. Euro 6/VI med betydelig ... -
Utslipp fra kjøretøy med Euro 6/VI teknologi - fase 2
(Tøi rapport;1291/2013, Report, 2013-12)Erfaringsmessig har nye kjøretøy ofte betydelig høyere avgassutslipp i virkelig trafikk enn hva som fremgår av typegodkjenningsverdiene. Kjøretøy med Euro 6/VI teknologi viser seg i henhold til de gjennomførte testene å ... -
Utslipp fra kjøretøy med Euro 6/VI teknologi - fase 3
(TØI rapport;1405/2015, Report, 2015-06)Utslipp fra seks bybusser og to lastebiler med Euro VI-motor samt to diesel- og to bensinbiler (Euro 6) er testet. Resultatene tilsier så langt at bybusser og tunge kjøretøy med Euro VI-teknologi har oppnådd kraftig reduserte ... -
Utslipp fra kjøretøy med Euro 6/VI-teknologi - Resultater fra måleprogrammet i EMIROAD 2015
(TØI rapport;1506/2016, Report, 2016-08)Rapporten presenterer resultater fra utslippsmålinger av personbiler og bybusser. Funnene for bybussene bekrefter tidlige resultater: Utslipp som gir opphav til lokal luftforurensing, som NOx og PM, er lave for tunge ... -
Utslipp fra nye kjøretøy – holder de hva de lover? - Avgassmålinger Euro 6/VI - status 2015
(TØI rapport;1407/2015, Report, 2015-03)Luften i flere store norske byer oppfyller ikke forurensningsforskriftens grenseverdier for luftkvalitet. Norge er av EFTAs overvåkningsorgan ESA anklaget for høye konsentrasjoner av NO2 og for mangelfulle tiltak eller ... -
Utslipp fra personbiler med bensin-direkteinnsprøytning - Resultater fra måleprogrammet i EMIROAD 2016
(TØI rapport;1541/2016, Report, 2016-12)Rapporten presenterer resultater fra utslippsmålinger av personbiler med GDI-motor. Rapporten bekrefter at bensinbiler slipper ut mer CO2 enn dieselbiler, men dieselbilens forsprang minker: Ved +23 °C slipper bensinbilene ... -
Utslippsfaktorer fra veg til vann og jord i Norge : beregning og verifisering av utslippsfaktorer
(UTB-rapport / Vegdirektoratet;2004/08, Research report, 2004) -
Utstyr for drift og vedlikehold av gang-/sykkelveger
(Intern rapport;2120, Research report, 1999-12-15)Hensikten med prosjektet har vært å finne fram til utstyr som er egnet for drift og vedlikehold av gang- /og sykkelveger. Prosjektet startet i 1997 med bæremaskin og noe utstyr. Antall utstyr som har inngått i undersøkelsen ... -
Utstyr for fjerning av slaps og snø : testresultater og konklusjoner fra vintersesongene 1991-92 og 1992-93
(Vegdirektoratet / Vedlikeholdskontoret;93-311, Research report, 1993) -
Utstøping av stålrørspeler
(Intern rapport;1560, Report, 1992-09)Stålrørspeler bør som hovedregel utstøpes ved tørrstøp. Tillatt vannmengde i pelen ved tørrstøp skal ikke overstige et volum tilsvarende 1 cm x bunnarealet. Skrå peler og "vertikale" peler med avvik fra loddlinje slik ... -
Uttesting av varmsandmetodene Hottstone og Friction Maker vinteren 1998/99
(Intern rapport;2105, Research report, 1999) -
Utvikling av eksisterende veg : bearbeiding av sideterreng
(Others, 2010) -
Utvikling av eksisterende veg : forstudien
(Report, 2010-03)Denne rapporten er et utkast til en veiledning om ”Utvikling av eksisterende veg”. Litt enkelt kan en si at hensikten er å lage metodikk for • en analyse (forstudie) av hvor det er riktig å satse på å utvikle eksisterende ... -
Utvikling av mal for evaluering av Trafikksikker kommune
(TØI rapport;1598/2017, Report, 2017-11)Hovedmålet med den foreliggende studien er å utvikle en mal for evaluering av Trygg Trafikk sitt tiltak «Trafikksikker kommune». Det har vært et ønske fra oppdragsgiverne at malen skal kunne brukes til regodkjenning, og ... -
Utvikling av poretrykk i grunnen under og etter ramming av peler
(Intern rapport;830, Research report, 1978-09)Rapporten inneholder poretrykksmålinger under og etter ramming av svevende peler. Måleperioden strekker seg ca. 3 år etter ferdigstillelse av brua. -
Utvikling av slitesterke asfaltdekker : uttesting av Sta 2 masser ved bruk polymermodifiserte bindemidler (testing av slitasje- og deformasjonsegenskaper)
(SINTEF rapport;SBF IN A07002, Others, 2008) -
Utvikling av slitesterke tynndekker : testing av bindemidler og innledende slitasjetesting med Trøger
(SINTEF rapport;SBF IN A07002, Research report, 2007) -
Utvikling av vannkvalitet i en innsjø med ulike påvirkningsfaktorer studert ved sedimentanalyser - med eksempel fra Jarenvatnet med hovedfokus på biologiske analyser.
(Master thesis, 2015)Kunnskap om innsjøers tidligere tilstand er ofte manglende i vannforvaltning. I dette studiet har paleolimnologiske metoder blitt tatt i bruk for å få kunnskap om en innsjøs tilstand og utvikling de siste 150 år. Det har ... -
Utvikling og uttesting av skredrisikomodell for vegnettet i Norge
(Teknologirapport;2586, Research report, 2010-03-17)Rapporten inngår i en serie rapporter fra FoU-prosjektet "Klima og transport", etatsprosjekt 2007-2010. Hensikten med prosjektet er å forbedre rutiner og regelverk for planlegging, prosjektering, bygging, drift og vedlikehold ... -
Utvikling og variasjon i sykkelomfanget i Norge - En dybdeanalyse av den norske reisevaneundersøkelsen
(Urbanet Analyse rapport;78/2016, Report, 2017-03)Hovedformålet med dette prosjektet er å få en bedre oversikt over syklingen i Norge, ved å gjennomføre en dybdeanalyse av den nasjonale reisevaneundersøkelsen 2013/14. Oppdraget har bestått av følgende problemstillinger: ...