Blar i Brage - Statens vegvesen på dokumenttype "Master thesis"
Viser treff 21-40 av 84
-
A comparison of friction piles bearing capacity based on theoretical and empirical mathematical models.
(Master thesis, 2012-07)One can find in literature lots of different models to predict axial capacity of piles .This study has been carried out to compare some selected empirical (semi-empirical) and theoretical models used in Norway or ... -
Cycling Comfort on Different Winter Road Conditions
(Master thesis, 2019-06)Transportation by cycling has several benefits for the society, but the share of cyclists is decreased during winter in cold regions. Reduced cycling comfort is one of the problems caused by the winter conditions. Cycling ... -
Design of EPS lightweight Fill material in road construction
(Master thesis, 2011-12)The main target of this project is to make a literature review on design guidelines/experience of EPS fill light - weight embankment. Design experience from four countries: USA, Norway, France and Greece are presented. ... -
Effect of tunnel wash water on survival, growth and migration of Atlantic salmon (Salmo salar) and brown trout (Salmo trutta) in river Årungselva
(Master thesis, 2016)Tunnel wash water is frequently released to the river Årungselva through a sedimentation pond. This tunnel wash water may cause harm to the fish through intrinsic and extrinsic toxic effects. A reduction in growth have ... -
Effectiveness of Debris Flow Breakers
(Master thesis, 2016-06)My Master thesis was completed with great contributions from skilled professionals from the Norwegian University of Sicence and Technology and from the Norwegian Public Roads Administration. Special acknowledgment is given ... -
Effects of chloride, sulfate and pH on the corrosion of tensile wires in grouted tendon ducts in Herøysundet bridge
(Master thesis, 2022-06)The corrosion of steel reinforcement in concrete structures has proven to create problems for a long time, which is why much research have been devoted to discovering the cause. Numerous studies have focused on determining ... -
Er dagens infrastruktur tilpasset el-syklister?
(Master thesis, 2017)En stadig større andel av dagens syklister benytter el-sykkel. El-sykkelen skiller seg fra den tradisjonelle sykkelen ved at den er tyngre og at man får hjelp av en motor til å bevege seg framover. Motoren bidrar opp til ... -
Erfaringar med lukka dreneringsanlegg for vegar utanfor tettbygde strøk
(Master thesis, 2015-06)Masteroppgåva tek for seg 7 ulike vegar med lukka drenering i to ulike klimasoner. Oppgåva har tatt for seg erfaringar knytt til lukka drenering på desse vegane. Vegstrekningane har blitt undersøkt gjennom synfaring og ... -
Evaluation of Externally Reinforced Bridge Exposed to Alkali-Silica Reactions
(Master thesis, 2020-06)This master thesis a thorough condition assessment of Elgeseter Bridge has been performed focusing on the effect external reinforcement has on ASR exposed concrete. Elgeseter bridge is a 200 m long beam bridge placed in ... -
Examining the Dynamic Response of a Floating Bridge Subjected to Simulated Traffic and Waves
(Master thesis, 2023-05)This thesis forms part of the Ferry-Free E39 project, which seeks to reduce travel time and replace ferry connections along Norway's western coast. The project plans to replace seven ferry connections with alternative ... -
Flomskred – Litteraturstudie og modellforsøk med voller som sikringstiltak
(Master thesis, 2013-06)Klimaendringene tilsier endret temperatur, mer nedbør og med høyere intensitet. Kombinasjonen av økt nedbørintensitet og temperaturøkning medfører økt hyppighet av flomskred, med større styrke og på andre steder enn ... -
Flomskred – Testing av ulike sikringstiltak i modellforsøk
(Master thesis, 2012-06)Som en følge av mer ekstrem nedbør og mildere vintre som skaper flere flomskred har Statens vegvesen begynt å se på ulike tiltak for å kunne sikre utsatte strekninger mot denne type skredhendelser. I denne masteroppgaven ... -
FLOMSKRED – UTLØSNINGSÅRSAKER, KARAKTERISTISKE GEOMORFOLOGISKE TREKK OG UTLØPSDISTANSER
(Master thesis, 2011-05)Tveit, J. 2011: Flomskred – utløsningsårsaker, karakteristiske geomorfologiske trekk og utløpsdistanser. Masteroppgave, NTNU, Institutt for geologi og bergteknikk. Flomskred går under kategorien vannrelaterte skred, og er ... -
Geologiske og hydrogeologiske forhold som gir fare for jord- og flomskred
(Master thesis, 2014-06)22. juni 2014 ble det utløst et løsmasseskred på Stentrøa i Midtre Gauldal kommune, Sør- Trøndelag. Skredet førte til at fylkesvei 30 ble stengt under opprydningsarbeidet av veibanen, men verken Rørosbanen, personer eller ... -
Geomorfologisk og geologisk karakterisering av flomskred og jordskred i Valdres
(Master thesis, 2015-12)Denne oppgaven tar for seg flom- og jordskredhendelser i Valdres, langs Randsfjorden og fylkesveiene i Etnedalen, på Østlandet. Begrepene jordskred og flomskred skaper uklarheter ved utførelse av fare- og risikoanalyser i ... -
Grunnparametere innen vegutforming - analyse av fart og friksjon
(Master thesis, 2018-05)Målet med denne oppgaven er å gjøre en vurdering av grunnlaget og verdiene som benyttes i den geometrisk utformingen av veger i Norge for grunnparameterne fart og friksjon og å få et bedre kunnskapsgrunnlag for disse ... -
Hvordan kan rensedammer utformes langs landeveien slik at tekniske, estetiske og økologiske hensyn blir ivaretatt.
(Master thesis, 2015)Denne masteroppgaven søker å gjøre rede for en tilnærming til utforming av rensedammer langs vei, der jeg har fokus på hvordan rensedammene kan bli en positiv opplevelse for de som passerer i bil. Det finnes mye informasjon ... -
Installation analysis of a long floating pontoon bridge
(Master thesis, 2023-05)The Norwegian ferry free E39 project aims to cut the current travel time by half from Kristiansand in the south to Trondheim in the north. Crossing the Bjørnafjord, investigated in this thesis, using conventional pier ... -
Iskjøving i grøfter og skjæringer langs veg og jernbane
(Master thesis, 2016-06)Oppgaven handler om iskjøving i skjæringer og grøfter langs veg og jernbane. Målet med oppgaven er å gi leseren større forståelse av fenomenet og vise hvordan forebyggende tiltak kan redusere problemene med iskjøving. ... -
Kapasitetskontroll og analyse av etteroppspent bru med redusert spennarmering
(Master thesis, 2021-10)Kollstraumen bru er ei verna spennarmert bogebru bygd i 1971. Brua er unik med sitt avanserte bæresystem i form av to underliggjande bogar som er bygd opp av etteroppspente kablar. Den karakteristiske oppbygginga av systemet ...