Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorOlsen, Raymond
dc.contributor.authorDaae, Hanne Line
dc.contributor.authorHalgard, Kristin
dc.contributor.authorHersson, Merete
dc.contributor.authorThorud, Syvert
dc.contributor.authorMadsen, Rune A.
dc.contributor.authorKnardahl, Stein
dc.contributor.authorEllingsen, Dag G.
dc.coverage.spatialNorwayen_US
dc.date.accessioned2021-02-02T12:57:54Z
dc.date.available2021-02-02T12:57:54Z
dc.date.issued2012-08-16
dc.identifier.issn1502-0932
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2725826
dc.description.abstractDet er gjennomført en undersøkelse av kjemisk arbeidsmiljø og mekanisk belastning ved utlegging av varmasfalt og lavtemperaturasfalt i løpet av asfaltsesongen 2011. Hensikten med studien var å sammenligne kjemisk eksponering ved utlegging av varmasfalt og lavtemperaturasfalt, samt å sammenligne mekanisk belastning ved håndlegging av varmasfalt og lavtemperaturasfalt. Kartleggingen av det kjemiske arbeidsmiljøet omfattet stasjonære målinger av asfaltrøyk/-damp, organisk og elementært karbon, aminer og polyaminer og respirabelt, torakalt og inhalerbart støv (aerosol), samt personlige målinger av asfaltrøyk/-damp og torakalt støv (aerosol) ved 11 forsøk på vei med utlegging av varmasfalt og lavtemperaturasfalt. Resultatene viste en gjennomsnittlig (aritmetisk middelverdi) statistisk signifikant reduksjon i asfaltrøyk på 58-67 % avhengig av målemetode ved en gjennomsnittlig reduksjon i asfalttemperaturen på 29 °C. For aminer ble det ikke funnet en statistisk signifikant endring ved overgang fra varmasfalt til lavtemperaturasfalt. Studien viser at eksponeringen for asfaltrøyk/-damp er lavere ved utlegging av lavtemperaturasfalt sammenlignet med varmasfalt. Kartleggingen av de mekaniske belastningene omfattet målinger av hjertefrekvens (puls) og kraftbruk målt med en kraftsensor i asfaltrake ved seks forsøk med håndlegging av varmasfalt og lavtemperaturasfalt på egne testfelt. Resultatene viste ingen statistisk eller fysiologisk signifikant forskjell i hjertefrekvens eller mekanisk belastning ved håndlegging av varmasfalt og lavtemperaturasfalt. Studien viser ingen forskjell i mekanisk belastning ved håndlegging av varmasfalt og lavtemperaturasfalt, men antall forsøk som ble utført var noe begrenset.en_US
dc.description.sponsorshipStatens vegvesenen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherForeningen for Asfalt og Veiservice - FAVen_US
dc.relation.ispartofseriesFAV rapport;Nr. 3 Årgang 13
dc.rightsAttribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectAsfalten_US
dc.subjectEksponeringsmålingeren_US
dc.subjectErgonomien_US
dc.subjectMekanisk belastningen_US
dc.subjectAerosoleren_US
dc.titleProsjekt LavTemperaturAsfalt 2011 - Hovedrapporten_US
dc.typeReporten_US
dc.rights.holderForeningen for Asfalt og Veiservice - FAVen_US
dc.source.pagenumber69en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal