dc.contributor.author | Bjørnskau, Torkel | |
dc.coverage.spatial | Norway | en_US |
dc.date.accessioned | 2021-01-14T11:06:48Z | |
dc.date.available | 2021-01-14T11:06:48Z | |
dc.date.issued | 2017-06-20 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2722996 | |
dc.description.abstract | Statens vegvesen har ønsket en gjennomgang av status i Oslo når det gjelder omfanget og utviklingen i sykkelbruk, og ulykker og skader blant syklister. Bakgrunnen er blant annet en registrert økning i antall hardt skadd/drepte trafikanter i Oslo i den offisielle politirapporterte skadestatistikken fra 2012 fram til 2015, med påfølgende fall fra 2015 til 2016. I Oslo gjennomførte Oslo legevakt en egen nokså omfattende datainnsamling over alle syklistskader som kom til behandling i 2014. Dette materialet dekker over 2000 skadetilfeller. Samtidig ble det gjennomført en landsomfattende reisevaneundersøkelse i 2013/14 med drøyt 4000 respondenter fra Oslo. Blant respondentene fra Oslo var det 559 i RVU som oppga at de hadde syklet på registreringsdagen. Det betyr at RVU kan være et godt grunnlag for å estimere omfanget av syklingen i Oslo i 2013/14, og sammen med skadetall fra Oslo legevakt kan man beregne risikotall for syklister i Oslo i 2013/14. Dette har vært gjort i et tidligere BEST-prosjekt for Statens vegvesen (Bjørnskau & Ingebrigtsen 2015). Dette innebærer at vi har et godt grunnlag i 2013/14 for å studere utviklingen videre når det gjelder omfanget av sykling og av skader i Oslo. Vi har derfor valgt å ta utgangspunkt i skadenivået og risikonivået for syklister i Oslo i 2013/14 basert på risikoberegninger med data fra RVU i Oslo og fra Oslo legevakts skaderegistreringer i 2014. | en_US |
dc.description.sponsorship | Statens vegvesen | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | TØI Transportøkonomisk Institutt | en_US |
dc.relation.ispartofseries | Arbeidsdokument;51154 | |
dc.rights | Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no | * |
dc.title | Sykkel i Oslo – eksponering, ulykker og risiko | en_US |
dc.type | Working paper | en_US |
dc.rights.holder | TØI Transportøkonomisk Institutt | en_US |
dc.source.pagenumber | 17 | en_US |