dc.contributor.author | Sørensen, Michael | |
dc.coverage.spatial | Norway | en_US |
dc.date.accessioned | 2020-11-03T13:30:51Z | |
dc.date.available | 2020-11-03T13:30:51Z | |
dc.date.issued | 2009-01 | |
dc.identifier.isbn | 978-82-480-0951-1 | |
dc.identifier.issn | 0808-1190 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2686230 | |
dc.description.abstract | Formålet har vært å sammenfatte utenlandske anbefalinger om hvordan bykryss bør designes for å sikre gode forhold for syklister, fotgjengere og kollektivtrafikk.
I alt 59 vegnormaler og håndbøker fra ni land er gjennomgått. Sammenligning av
norske og de utenlandske anbefalinger viser at disse i mange tilfeller stemmer overens. Det er dog mulig å prioritere syklister i større omfang i norske håndbøker. Samtidig finnes det flere krysstiltak med potensial for å forbedre forholdene for især syklister og fotgjengere som ennå ikke er prøvd ut i Norge på systematisk vis eller inkludert i de norske vegnormaler. Det bør lages forsøk med disse tiltak i Norge. | en_US |
dc.description.sponsorship | Statens vegvesen | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | TØI Transportøkonomisk institutt | en_US |
dc.relation.ispartofseries | TØI rapport;1004/2009 | |
dc.rights | Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no | * |
dc.subject | Kryssutforming | en_US |
dc.subject | By | en_US |
dc.subject | Sykkel | en_US |
dc.subject | Fotgjenger | en_US |
dc.subject | Kollektivtrafikk | en_US |
dc.title | Kryssløsninger i by - internasjonale anbefalinger for å sikre miljøvennlig bytransport | en_US |
dc.title.alternative | Design of intersections in cities - international recommendations to secure environment friendly transportation in cities | en_US |
dc.type | Report | en_US |
dc.rights.holder | Transportøkonomisk Institutt | en_US |
dc.source.pagenumber | 125 | en_US |