dc.contributor.author | Weber, Christian | |
dc.coverage.spatial | Norway | en_US |
dc.date.accessioned | 2020-10-27T13:20:03Z | |
dc.date.available | 2020-10-27T13:20:03Z | |
dc.date.issued | 2016-12 | |
dc.identifier.isbn | 978-82-480-1820-9 | |
dc.identifier.issn | 0808-1190 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2685298 | |
dc.description.abstract | Rapporten presenterer resultater fra utslippsmålinger av personbiler med GDI-motor. Rapporten bekrefter at bensinbiler slipper ut mer CO2 enn dieselbiler, men dieselbilens forsprang minker: Ved +23 °C slipper bensinbilene i gjennomsnitt ut 13,3 % mer CO2 per kilogram kjøretøymasse enn dieselbilene. Men denne forbedringen kommer til en høy pris: Ved kaldstart i kulde slipper biler med GDI-motor mer partikkelmasse en dieselbiler med partikkelfilter. Noen biler med GDI-motor viser relativ høy utslipp av NOx, men utslippet er betydelig lavere enn fra moderne dieselbiler. | en_US |
dc.description.sponsorship | Statens vegvesen | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | TØI Transportøkonomisk institutt | en_US |
dc.relation.ispartofseries | TØI rapport;1541/2016 | |
dc.rights | Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no | * |
dc.subject | Avgassutslipp | en_US |
dc.subject | CO2-utslipp | en_US |
dc.subject | NOx | en_US |
dc.subject | Kjøretøyteknologi | en_US |
dc.subject | PM | en_US |
dc.title | Utslipp fra personbiler med bensin-direkteinnsprøytning - Resultater fra måleprogrammet i EMIROAD 2016 | en_US |
dc.title.alternative | Exhaust emissions from cars with GDItechnology - Results from the measurement program in EMIROAD 2016 | en_US |
dc.type | Report | en_US |
dc.rights.holder | Transportøkonomisk institutt | en_US |
dc.source.pagenumber | 30 | en_US |