dc.contributor.author | Hagman, Rolf | |
dc.contributor.author | H. Amundsen, Astrid | |
dc.coverage.spatial | Norway | en_US |
dc.date.accessioned | 2020-10-21T07:21:14Z | |
dc.date.available | 2020-10-21T07:21:14Z | |
dc.date.issued | 2013-12 | |
dc.identifier.isbn | 978-82-480-1428-7 | |
dc.identifier.issn | 0808-1190 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2684044 | |
dc.description.abstract | Erfaringsmessig har nye kjøretøy ofte betydelig høyere avgassutslipp i virkelig trafikk enn hva som fremgår av typegodkjenningsverdiene. Kjøretøy med Euro 6/VI teknologi viser seg i henhold til de gjennomførte testene å ha lavere utslipp av lokalt helseskadelige avgasskomponenter enn hva som er tilfelle med tilsvarende kjøretøy med Euro 5/V teknologi. Lette kjøretøy med dieselmotor viser seg ved kjøring i virkelig trafikk og i kulde dog å ha relativt høye utslipp av NOx. Tunge kjøretøy med Euro VI motorer viser seg å ha meget lave utslipp av NOx. SCR renseteknologien er her meget effektiv. Nye kjøretøyteknologier viserer seg i enkelte tilfeller å kunne gi utslipp av lystgass (N2O) og PM, partikler. | en_US |
dc.description.sponsorship | Statens vegvesen | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | TØI Transportøkonomisk institutt | en_US |
dc.relation.ispartofseries | Tøi rapport;1291/2013 | |
dc.rights | Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no | * |
dc.subject | Avgassutslipp | en_US |
dc.subject | Dieselmotorer | en_US |
dc.subject | NOX | en_US |
dc.subject | Euro 6/VI | en_US |
dc.title | Utslipp fra kjøretøy med Euro 6/VI teknologi - fase 2 | en_US |
dc.title.alternative | Emissions from vehicles with Euro 6/VI technology - Test phase 2 | en_US |
dc.type | Report | en_US |
dc.rights.holder | Transportøkonomisk institutt | en_US |
dc.source.pagenumber | 63 | en_US |