Evaluering av Oslo City Hub
Report
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2682740Utgivelsesdato
2019-07Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Målet med dette prosjektet har vært å evaluere prosessen med å etablere et bylogistikkdepot for omlasting av varer for sisteleddsdistribusjon (last-mile) i Oslo sentrum. I evalueringen legges det vekt på sentrale hendelser i planleggingen og samarbeid mellom de ulike aktørene og interessentene som har vært involvert i prosjektet. Målet med evalueringen er å gi et kunnskapsgrunnlag til andre private aktører eller kommuner som ønsker å etablere noe tilsvarende. Resultatene indikerer at det er fem suksesskriterier for en vellykket etablering; Tillitt mellom samarbeidspartnerne, ekspertkunnskap og engasjerte drivere i planleggings- og utformingsprosessen, støtte fra- og godt samarbeid med offentlig sektor, egnet og disponibel lokasjon for bylogistikkdepotet i bysentra og enkel og fleksibel utforming av bylogistikkdepotet. The aim of this project has been to evaluate the process of establishing a depot for transshipment of goods for lastmile distribution in downtown Oslo. In the evaluation, emphasis is placed on key events in the planning process and collaboration between the various actors and stakeholders who have been involved in the project. The goal of the evaluation is to provide a knowledge base for other private actors, cities or municipalities who wish to establish something similar. The results indicate that there are five criteria for a successful establishment; trust between the collaborators, expert knowledge and a dedicated driving force in the planning and design process, support from and good cooperation with the public sector, suitable and available location for the depot in the city center and simple and flexible design of the depot.