Blar i Bylogistikk - FoU program (2016-2021) på tittel
Viser treff 8-27 av 31
-
Eksterne kostnader ved bylogistikk
(TØI rapport;1838/2021, Report, 2021-03)Bylogistikkprogrammet i Statens vegvesen har som formål å utarbeide et kunnskapsgrunnlag for godstransport i by. Programmet ser i den forbindelse et potensiale for økt bruk av samfunnsøkonomisk analyse innen tiltak rettet ... -
Elektrifisering av korte, tunge transporter
(SINTEF rapport;2017:00605, Report, 2017-11-08)Transportsektoren står for omtrent 25 % av CO2-utslippene i Europa (Hill m.fl., 2011). I og rundt byområder er forurensing fra transport en av de mest betydelige årsakene. Som et resultat av Parisavtalen er det et sterkt ... -
Evaluering av oppstartsperioden for varelevering med lastesykkel - et pilotprosjekt i Oslo
(TØI rapport;1619/2018, Report, 2018-03)Målet med evalueringen har vært å identifisere og dokumentere viktige erfaringer rundt oppstarten av varelevering med elektrisk lastesykkel i Oslo sentrum. I tillegg bidrar evalueringen med kunnskap om hvordan offentlig ... -
Evaluering av løsninger for varelevering i Bergen i forbindelse med sykkel-VM 2017
(Norconsult rapport;5174803, Report, 2018-01-12)I foreliggende rapport gjennomgås en evaluering av opplegget for varelevering under sykkel-VM 2017 i Bergen. Evalueringen er basert på kvalitative intervjuer av nøkkelpersoner som ble berørt av problematikken knyttet til ... -
Evaluering av Oslo City Hub
(TØI rapport;1717/2019, Report, 2019-07)Målet med dette prosjektet har vært å evaluere prosessen med å etablere et bylogistikkdepot for omlasting av varer for sisteleddsdistribusjon (last-mile) i Oslo sentrum. I evalueringen legges det vekt på sentrale hendelser ... -
Evaluering av tungtrafikkfelt - delprosjekt 1
(Norconsult;5192793, Report, 2019-12-19)Rapporten utgjør «delrapport 1» og oppsummerer foreløpige resultater av en evaluering av tungtrafikkfeltetene på rv. 509 i Sola og på rv. 110 i Fredrikstad. Den endelige evalueringen av tungtrafikkfelt planlegges ferdigstilt ... -
Evaluering av varedistribusjon med elektrisk lastesykkel i Bergen og Oslo
(TØI rapport;1760/2020, Report, 2020-04)Målet med denne evalueringen har vært å identifisere potensialet ved bruk av elektriske lastesykler i varedistribusjon. Evalueringen baserer seg på erfaringer fra DHL Express i Oslo og DB Schenker i Oslo og Bergen. I tillegg ... -
Faglig grunnlag for bylogistikkplaner i Norge
(TØI rapport;1588/2017, Report, 2017-10)I denne rapporten har vi samlet relevant informasjon og kilder for bylogistikk. Den er tenkt å fungere som et faglig grunnlag for planlegging for varelevering i by, bylogistikkplaner og formulering og implementering av ... -
Fremtidens godstransportmodeller - Litteraturgjennomgang og utviklingsområder
(TØI rapport;1807/2020, Report, 2020-12)Denne rapporten gir en gjennomgang av internasjonal litteratur om modeller for nasjonal, regional og urban godstransport. Litteraturgjennomgangen belyser utviklingen av godstransportmodeller generelt og behovet for (urbane) ... -
Hjemlevering av mat og dagligvarer i Oslo og Akershus
(SINTEF rapport;00654/2019, Report, 2019-09-11)Rapporten ser på sammenhengen mellom reisevaner og forbrukervaner knyttet til e-handel av matvarer. Studien baserer seg på telefonintervju med 501 forbrukere som har benyttet seg av hjemlevering av dagligvarer og/eller ... -
Hva trenger norske byer for å starte planlegging for bylogistikk?
(TØI rapport;1679/2019, Report, 2019-01)Denne rapporten diskuterer aktiv medvirkning fra bylogistikkaktører i planprosessen samt tilstrekkelig tilgang til data og informasjon om vare- og servicetransporter som et viktig grunnlag for å kunne utforme en helhetlig ... -
Identifisering av konflikter som hindrer god vareleveranse
(Norconsult rapport;5173457, Report, 2018-06-22)Rapporten er utarbeidet av Norconsult på oppdrag for Vegdirektoratet og inngår som del av forskningsprogrammet «Bylogistikk». Temaet for denne utredningen er å studere om det er konflikter mellom gode løsninger for ... -
Indikatorer for bylogistikk
(TØI rapport;1815/2021, Report, 2021-01)Byer og bylogistikk står i dag overfor mange utfordringer. En av dem er kampen om knappe arealer til transport. Antall godsleveranser til bysentrum øker og med det antall vare- og lastebiler. Det er behov for tiltak som ... -
Innsamling og bruk av virksomhetsdata for informasjon om næringstrafikk i et byområde
(TØI rapport;1610/2017, Report, 2017-12)På oppdrag fra Statens vegvesen Region øst og Vegdirektoratet og innenfor Forskningsrådsprosjektet NORSULP har Transportøkonomisk institutt gjennomført en kartlegging av næringstrafikken i Groruddalen. Kartleggingen har ... -
Min sykkel er lastet med: En rapport om lastesykler og bylogistikk
(Statens vegvesens rapporter;645, Report, 2016-09-02)En lastesykkel er en sykkel som kan frakte varer av ulik størrelse og vekt. Lastesykkelen kan erstatte bruken av varebilen i en logistikkvirksomhet, den kan erstatte privatbilen, den kan brukes som transportmiddel, ... -
Mobilitetsendringer som følge av nye handelskonsepter
(TØI rapport;1720/2019, Report, 2019-12)Nye handelsmønstre gir nye mobilitetsendringer i et lite forutsigbart og komplisert samspill. Det dreier seg ikke lenger om et enkelt skifte fra butikk- til netthandel eller bare om en ny fordeling mellom transportmidler. ... -
Nullutslipp fra varedistribusjon i byer innen 2030 - Hvilke virkemidler og insentiver finnes?
(TØI rapport;1738/2019, Report, 2019-12)Regjeringen har satt som mål at innen 2030 skal alle nye varebiler ha nullutslipp og varedistribusjon i bysentra skal være tilnærmet utslippsfri. I denne rapporten har vi utarbeidet anslag på antall biler, transportytelser ... -
Ny vareleveringstjeneste for Drammen sentrum - en samleterminal med tilleggstjenester
(Report, 2018-12)Denne rapporten skal brukes som beslutningsgrunnlag for om - og eventuelt hvordan - det skal gjennomføres et pilotprosjekt knyttet til en ny vareleveringstjeneste i Drammen. Rapporten er laget for å kunne inngå som ... -
Næringstrafikk og tilhørende utslipp og miljøkonsekvenser - Bergen, Stavanger og Trondheim
(TØI rapport;1669/2018, Report, 2018-10)Denne rapporten presenterer trafikkarbeid, utslipp og miljøkonsekvenser for næringstrafikk i Bergen, Stavanger og Trondheim. Arbeidet tar utgangspunkt i eksisterende samferdselsstatistikk fra SSB og utslippstall fra ... -
Prøveprosjekt som metode. Konsekvenser for bylogistikk i Olav Tryggvasons gate, Trondheim.
(SINTEF rapport;2021:00493, Report, 2021-05-31)Prøveprosjekt er brukt som metode i transformasjon av Olav Tryggvasons gate, fra å være en gjennomfartsåre til en miljøgate, for å samle erfaringer om ulike tiltak som skal øke kvaliteten i gaten, økte attraktiviteten for ...