Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKwong, Chi Kwan
dc.contributor.authorHansen, Wiljar
dc.coverage.spatialNorwayen_US
dc.date.accessioned2020-09-23T09:03:44Z
dc.date.available2020-09-23T09:03:44Z
dc.date.issued2018-05
dc.identifier.isbn978-82-480-2145-2
dc.identifier.issn2535-5104
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2679185
dc.description.abstractINMAP er utviklet av Rambøll som et tilleggsverktøy til regionale transportmodeller (RTM). Formålet er å forbedre befolknings- og arbeidsplassdata til RTM, slik at fordeling av befolkningsveksten i større grad gjenspeiler antatt arealutvikling i kommunene. Metodikken tar for seg utbyggingspotensialet i arealplaner og boligbaser og regner om til potensiale for befolknings- og arbeidsplassvekst på grunnkretsnivå. Fordelingen av befolkningsveksten påvirkes av forutsetninger om flytting, fortetting og befolkningstak, samt grunnkretsenes attraktivitet ut i fra transporttilgjengelighet beregnet med RTM. INMAPs tilnærming gir fornuftige resultater av isolerte effekter, men den samlete virkningen virker mindre intuitiv. Refordeling av befolkningsveksten basert på INMAPs attraktivitetsberegning gir en særlig sterk sentralisering til områder med høy transporttilgjengelighet. En nærmere undersøkelse av hvordan attraktivitetsberegningen påvirker resultatene i INMAP er anbefalt.en_US
dc.description.abstractINMAP is a land-use projection model developed by Rambøll, that can be used for making input data to the regional passenger transport models RTM. Based on information given by the Municipal Master Plan(s) and planning databases for future housing and businesses, INMAP re-distributes the growth of population forecasted by Statistics Norway, and computes the number of new employees for a future scenario. The method of INMAP seems sophisticated, but the inputs to INMAP require comprehensive processing of information given by the planning sources. The results of isolated effects in INMAP seems reasonable. However, in our tests, re-distribution of the population growth based on INMAPs approach of attractiveness, seems to overestimate the concentration of population growth to areas with high accessibility. A further study of how accessibility affects the results from INMAP is recommended.en_US
dc.description.sponsorshipStatens vegvesenen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherTØI Transportøkonomisk Institutten_US
dc.relation.ispartofseriesTØI rapport;1635/2018
dc.rightsAttribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectArealutviklingen_US
dc.subjectDatagrunnlagen_US
dc.subjectPrognoseen_US
dc.subjectRegional transportmodellen_US
dc.subjectTransportmodelleren_US
dc.subjectINMAPen_US
dc.subjectModellverktøyen_US
dc.subjectArealbruken_US
dc.titleVurdering av INMAP som modellverktøy for arealbruken_US
dc.typeReporten_US
dc.rights.holderTØI Transportøkonomisk Institutten_US
dc.source.pagenumber34en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal