dc.contributor.author | Frøyland, Per | |
dc.contributor.author | Simonsen, Steinar | |
dc.contributor.author | Ristesund, Øystein | |
dc.date.accessioned | 2020-08-10T08:06:00Z | |
dc.date.available | 2020-08-10T08:06:00Z | |
dc.date.issued | 2016-04 | |
dc.identifier.issn | 1893-1162 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2671276 | |
dc.description.abstract | Målet om at trafikkveksten i byområder skal tas med kollektivtrafikk, sykkel og gange stiller nye krav til bussløsninger som gir kortere reisetid og bedre komfort for de reisende. Trenden internasjonalt er å stille samme krav til gode bussløsninger som man gjør til bane. BRT-løsninger (Bus Rapid Transit) har tydelig design, god framkommelighet og høy kapasitet. Erfaringene en at innføring av BRT gir økt kollektivtrafikk til en lavere pris enn bane. Innføring av BRT-systemer kan derfor være viktig for å oppfylle nullvekstmålet. Nye løsninger som BRT, er ikke omtalt i det norske planverktøyet. I rapporten oppsummeres erfaringer for høystandard bussløsninger som BRT (Bus Rapid Transit). Rapporten inneholder skisser for plassering av bussfelt i kjørebanen, holdeplasser, kryssutforming og systemskifter. Rapporten er utarbeidet som innspill til pågående arbeid med å revidere de norske vegnormalene. | en_US |
dc.description.sponsorship | Statens vegvesen Vegdirektoratet | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Statens vegvesen | en_US |
dc.relation.ispartofseries | Statens vegvesens rapporter;519 | |
dc.rights | Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no | * |
dc.subject | Statens vegvesen Vegdirektoratet | en_US |
dc.subject | Systemskifte | en_US |
dc.subject | Holdeplass | en_US |
dc.subject | Trafikksikkerhet | en_US |
dc.subject | Midtstilte kollektivgater | en_US |
dc.subject | Midtstilte kollektivfelt | en_US |
dc.subject | Bus Rapid Transit | en_US |
dc.subject | BRT | en_US |
dc.subject | Trafikksikkerhet, miljø- og teknologiavdelingen Transportplanlegging | en_US |
dc.title | Plassering og utforming av kollektivfelt: BRT: Løsning for å fremme miljøvennlig transport | en_US |
dc.title.alternative | Centered bus-lanes: A solution for sustainable transport | en_US |
dc.type | Report | en_US |
dc.source.pagenumber | 36 | en_US |