Plassering og utforming av kollektivfelt: BRT: Løsning for å fremme miljøvennlig transport
Report
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2671276Utgivelsesdato
2016-04Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Målet om at trafikkveksten i byområder skal tas med kollektivtrafikk, sykkel og gange stiller nye krav til bussløsninger som gir kortere reisetid og bedre komfort for de reisende. Trenden internasjonalt er å stille samme krav til gode bussløsninger som man gjør til bane. BRT-løsninger (Bus Rapid Transit) har tydelig design, god framkommelighet og høy kapasitet. Erfaringene en at innføring av BRT gir økt kollektivtrafikk til en lavere pris enn bane. Innføring av BRT-systemer kan derfor være viktig for å oppfylle nullvekstmålet. Nye løsninger som BRT, er ikke omtalt i det norske planverktøyet. I rapporten oppsummeres erfaringer for høystandard bussløsninger som BRT (Bus Rapid Transit). Rapporten inneholder skisser for plassering av bussfelt i kjørebanen, holdeplasser, kryssutforming og systemskifter. Rapporten er utarbeidet som innspill til pågående arbeid med å revidere de norske vegnormalene.