Blar i Bedre sikkerhet i trafikken (BEST) - FoU program (2013-2017) på tittel
Viser treff 33-45 av 45
-
Risiko i veitrafikken 2013/14
(TØI rapport;1448/2015, Report, 2016-04)Rapporten presenterer oppdaterte risikotall for ulike trafikantgrupper og aldersgrupper. Det er beregnet risiko for ulike skadegrader. Det er også beregnet risikotall for materielle skader for bil. I tillegg presenteres ... -
Risikopersepsjon og reiseatferd for gående og syklende
(Report, 2017-12)Hver nordmann reiser i gjennomsnitt 3,3 turer per dag og de fleste turene er kortere enn 10 kilometer (Våganem. fl. 2011). I byene Bergen, Trondheim og Stavanger er 45 prosent av turene kortere enn 5 kilometer (Hjorthol ... -
Safety in numbers -Litteraturstudie - Rambøll 2013
(Report, 2013-11-29)I Nasjonal Transportplan 2014 – 2023 er det en målsetning at økningen i persontrafikken i de store byene i Norge i hovedsak skal tas av gående og syklende. Dette har skapt bekymring da det er lett å tenke at de myke ... -
Slutt på lidenskapen? Endringer i førerkortandel og bilbruk blant ungdom
(TØI rapport;1477/2016, Report, 2016-03)Formålet med prosjektet var å undersøke utviklingen i andel med førerkort i gitte alderskohorter og hvordan den observerte nedgangen i førerkortandel har virket inn på bilbruk og trafikksikkerhet. Analyser basert på ... -
«Snøen som falt i fjor» fotgjengerskader i Oslo 2016
(Report, 2017-06-28)Oslo skadelegevakt har behandlet pasienter i Storgata 40 i 117 år, og glattdager vinterstid har i alle disse årene gitt stor pasientpågang og tilsvarende stor medieinteresse. Hvor mange dager og hvor mange skader har variert ... -
Sykkel i Oslo – eksponering, ulykker og risiko
(Arbeidsdokument;51154, Working paper, 2017-06-20)Statens vegvesen har ønsket en gjennomgang av status i Oslo når det gjelder omfanget og utviklingen i sykkelbruk, og ulykker og skader blant syklister. Bakgrunnen er blant annet en registrert økning i antall hardt skadd/drepte ... -
Sykkelskader i Oslo 2014
(Report, 2015-06-11)I Norge er det bred politisk enighet om å fremme sykling som et trafikk- og helsepolitisk virkemiddel, spesielt i byene. Omfang, skadeårsak og skadealvor for sykkelulykker i Oslo de siste ti årene er imidlertid ikke kjent. ... -
Synlige syklister
(TØI rapport;1478/2016, Report, 2016-03)Andelen syklister som sykler med lovlig lys i mørke er omtrent to tredjedeler med store lokale variasjoner. Andelen er høyest blant syklister som også bruker annet sikkerhetsutstyr, om vinteren, og blant menn som sykler ... -
Tåleevne og fart
(SINTEF rapport;A25575, Report, 2013-11-30)Fotgjengere er de mest sårbare trafikanter i byer med komplekse trafikkforhold, og unge og eldre er spesielt sårbare når de går i et slikt risikofylt miljø. De har høyere risiko for å bli alvorlig skadd dersom de blir ... -
Trafikksikkerhetspotensialet i Norsk Standard NS-ISO 39001
(IRIS rapport;2015/003, Report, 2015-02)En stor andel av trafikken og ulykkene på norske veger er arbeidsrelatert. Dette betyr at det kan ligge et sikkerhetspotensiale i å engasjere virksomheter til å inkludere trafikksikkerhet som en del av det systematiske ... -
Trafikksikkerhetsstyring i virksomheter som del av HMS-styringen
(IRIS rapport;2018/012, Report, 2018-04-10)Det å få virksomheter til å innse at trafikksikkerhet er en viktig del av HMS-arbeidet vurderes å være et viktig første skritt mot idealet om 10 år. Vi går fra det øyeblikksbildet vi ser i dag (ØB0) til et forsøk på å ... -
Unge sjåførers læring
(IRIS rapport;2018/013, Report, 2018-05-31)Unge sjåfører, ofte nybegynnere på norske veier, opplever betydelig større risiko for å bli skadet eller drept i bilulykker enn eldre, mer erfarne førere. Statens vegvesen sitt program BEST, er et FoU-program som løp i ... -
Utvikling av mal for evaluering av Trafikksikker kommune
(TØI rapport;1598/2017, Report, 2017-11)Hovedmålet med den foreliggende studien er å utvikle en mal for evaluering av Trygg Trafikk sitt tiltak «Trafikksikker kommune». Det har vært et ønske fra oppdragsgiverne at malen skal kunne brukes til regodkjenning, og ...