Blar i Bedre sikkerhet i trafikken (BEST) - FoU program (2013-2017) på tittel
Viser treff 25-44 av 45
-
Litteraturstudie - Safety in numbers - TØI 2013
(Arbeidsdokument;50428, Working paper, 2013-12-20)Det er en politisk målsetting at økt trafikk i byområder skal skje gjennom sykling, gåing og kollektive transportmidler. For å møte en forventet og ønsket trafikkvekst blant fotgjengere og syklister og samtidig unngå flere ... -
Miniscenario: Fartsgrensepolitikk
(TØI rapport;1589/2017, Report, 2017-10)Rapporten sammenligner tre prinsipper for fastsetting av fartsgrenser: (1) Samfunnsøkonomisk optimale fartsgrenser; (2) Fartsgrenser utledet av Nullvisjonens biomekaniske toleransegrenser, og (3) Et forståelig fartsgrensesystem, ... -
Miniscenario: Påbud om restriktive kjøretøytiltak
(TØI rapport;1579/2017, Report, 2017-07)Rapporten beskriver et scenario som innebærer påbud om at alle nye motorkjøretøy utstyres med systemer som hindrer kjøring under påvirkning av alkohol, kjøring over fartsgrensen og kjøring uten førerett. Om et slikt påbud ... -
Miniscenario: Sikkerhetsstigen
(TØI rapport;1620/2018, Report, 2018-02)Målet med studien er å undersøke mulige konsekvenser for antall drepte og hardt skadde i trafikken dersom godstransportbedrifter i Norge innfører de organisatoriske sikkerhetsstyringstiltakene i den stegvise firetrinns ... -
Miniscenario: sikre skoleveger
(SINTEF rapport;2018:00643, Report, 2018-06-13)I denne rapporten har SINTEF foreslått et miniscenario relatert til sikre skoleveier. Senarioet beskriver alternative trafikksikkerhetstiltak for skoleveier basert på data samlet fra flere datakilder hos Statens vegvesen ... -
Miniscenario: Økt omfang av elsykler
(TØI rapport;1625/2018, Report, 2018-04)Elsykkelsalget har økt kraftig i Norge i de siste årene. Denne rapporten undersøker om dette vil medføre en økt risiko for sykkelulykker, og hva som er risikofaktorer for elsykler. Noen utenlandske studier har pekt på at ... -
På rett vei: Er myndighetenes trafikksikkerhetsarbeid ekspertstyring og paternalisme?
(TØI rapport;1491/2016, Report, 2016-06)Store grupper av befolkningen har relativt stor forståelse for tunge inngrep innen trafikken av sikkerhetshensyn. Særlig ser det ut som om det er relativt liten motstand mot innføring av obligatorisk sikkerhetsutstyr. ... -
Potensialet for å redusere antall drepte og hardt skadde i trafikken fram til 2030
(TØI rapport;1645/2018, Report, 2018-08)Mulighetene for å redusere antall drepte og hardt skadde i trafikken ved maksimal bruk av 33 trafikksikkerhetstiltak er undersøkt. Det er mulig å redusere antall drepte i 2024 og 2030 til 40-60 og antall hardt skadde i ... -
Risiko i veitrafikken 2013/14
(TØI rapport;1448/2015, Report, 2016-04)Rapporten presenterer oppdaterte risikotall for ulike trafikantgrupper og aldersgrupper. Det er beregnet risiko for ulike skadegrader. Det er også beregnet risikotall for materielle skader for bil. I tillegg presenteres ... -
Risikopersepsjon og reiseatferd for gående og syklende
(Report, 2017-12)Hver nordmann reiser i gjennomsnitt 3,3 turer per dag og de fleste turene er kortere enn 10 kilometer (Våganem. fl. 2011). I byene Bergen, Trondheim og Stavanger er 45 prosent av turene kortere enn 5 kilometer (Hjorthol ... -
Safety in numbers -Litteraturstudie - Rambøll 2013
(Report, 2013-11-29)I Nasjonal Transportplan 2014 – 2023 er det en målsetning at økningen i persontrafikken i de store byene i Norge i hovedsak skal tas av gående og syklende. Dette har skapt bekymring da det er lett å tenke at de myke ... -
Slutt på lidenskapen? Endringer i førerkortandel og bilbruk blant ungdom
(TØI rapport;1477/2016, Report, 2016-03)Formålet med prosjektet var å undersøke utviklingen i andel med førerkort i gitte alderskohorter og hvordan den observerte nedgangen i førerkortandel har virket inn på bilbruk og trafikksikkerhet. Analyser basert på ... -
«Snøen som falt i fjor» fotgjengerskader i Oslo 2016
(Report, 2017-06-28)Oslo skadelegevakt har behandlet pasienter i Storgata 40 i 117 år, og glattdager vinterstid har i alle disse årene gitt stor pasientpågang og tilsvarende stor medieinteresse. Hvor mange dager og hvor mange skader har variert ... -
Sykkel i Oslo – eksponering, ulykker og risiko
(Arbeidsdokument;51154, Working paper, 2017-06-20)Statens vegvesen har ønsket en gjennomgang av status i Oslo når det gjelder omfanget og utviklingen i sykkelbruk, og ulykker og skader blant syklister. Bakgrunnen er blant annet en registrert økning i antall hardt skadd/drepte ... -
Sykkelskader i Oslo 2014
(Report, 2015-06-11)I Norge er det bred politisk enighet om å fremme sykling som et trafikk- og helsepolitisk virkemiddel, spesielt i byene. Omfang, skadeårsak og skadealvor for sykkelulykker i Oslo de siste ti årene er imidlertid ikke kjent. ... -
Synlige syklister
(TØI rapport;1478/2016, Report, 2016-03)Andelen syklister som sykler med lovlig lys i mørke er omtrent to tredjedeler med store lokale variasjoner. Andelen er høyest blant syklister som også bruker annet sikkerhetsutstyr, om vinteren, og blant menn som sykler ... -
Tåleevne og fart
(SINTEF rapport;A25575, Report, 2013-11-30)Fotgjengere er de mest sårbare trafikanter i byer med komplekse trafikkforhold, og unge og eldre er spesielt sårbare når de går i et slikt risikofylt miljø. De har høyere risiko for å bli alvorlig skadd dersom de blir ... -
Trafikksikkerhetspotensialet i Norsk Standard NS-ISO 39001
(IRIS rapport;2015/003, Report, 2015-02)En stor andel av trafikken og ulykkene på norske veger er arbeidsrelatert. Dette betyr at det kan ligge et sikkerhetspotensiale i å engasjere virksomheter til å inkludere trafikksikkerhet som en del av det systematiske ... -
Trafikksikkerhetsstyring i virksomheter som del av HMS-styringen
(IRIS rapport;2018/012, Report, 2018-04-10)Det å få virksomheter til å innse at trafikksikkerhet er en viktig del av HMS-arbeidet vurderes å være et viktig første skritt mot idealet om 10 år. Vi går fra det øyeblikksbildet vi ser i dag (ØB0) til et forsøk på å ... -
Unge sjåførers læring
(IRIS rapport;2018/013, Report, 2018-05-31)Unge sjåfører, ofte nybegynnere på norske veier, opplever betydelig større risiko for å bli skadet eller drept i bilulykker enn eldre, mer erfarne førere. Statens vegvesen sitt program BEST, er et FoU-program som løp i ...