Blar i Bevegelse - FoU Program (2017-2021) på tittel
Viser treff 7-17 av 17
-
Effekt av salt og teleskader på gang- og sykkelveger, en litteraturstudie
(SINTEF rapport;2019:01091, Report, 2019-11)I Trondheim har man de siste årene sett en forverring av dekketilstanden på gang- og sykkelveger, blant annet ved telehiv og krakelering/oppsprekking av asfalt. I den forbindelse har det blitt stilt spørsmål om salting kan ... -
Erfaringer fra drift av gang- og sykkelveger med GsB-standard - Intervju med byggherre
(SINTEF prosjektnotat;N-03/21, Working paper, 2021-02-22)SINTEF har på oppdrag for Statens vegvesen gjennomført intervjuer med byggherrer som drifter gang- og sykkelvegnett etter GsB-standard. Byggherrenes bilde av driften i kontraktsområder med GsB-standard er at det over lag ... -
Erfaringer med barvegstandard/GsA : Intervju med byggherre
(Others, 2019-10)SINTEF har på oppdrag for Statens vegvesen gjennomført intervjuer med byggherrer som har gang- og sykkelvegnett som driftes etter barvegsstandarden /GsA (her etter barvegstandard). Per i dag driftes i overkant av 500 km ... -
Kartlegging av nye kjøretøy- eller maskinteknologier for vinterdrift av gang og sykkelveger
(SINTEF rapport;2020:00525, Report, 2020-07)Det stilles stadig strengere krav til både reduksjon i klimagassutslipp og til standard på gang- og sykkelveger. Økt bruk av barvegsstandard medfører en hyppigere frekvens av ulike kjøretøy på gang- og sykkelveger, noe som ... -
Kost som metode i vinterdrift av G/S-veger : Feltforsøk Bjorli flyplass desember 2018
(SINTEF rapport;2019:00653, Report, 2019-06)Målet med forsøket var å dokumentere under hvilke forhold kost som metode i vinterdrift av G/S-veger fungerer best. Det ble gjennomført seks forsøk med komprimert og ukomprimert saltblandet snø og tørrsnø. Hver snøtype ble ... -
Kost som metode i vinterdrift av G/Sveger
(SINTEF rapport;2020:00504, Report, 2021-02-19)Målet med forsøket var å dokumentere kostens evne til å rydde snø som hadde blitt komprimert av myke trafikanter. Det ble til sammen gjennomført fire ulike forsøk; 1) ulike mengde trafikkbelastning, 2) ulik hastighet på ... -
Oppfølging av GsA og GsB vinteren 2019/2020
(SINTEF rapport;2021:00087, Report, 2021-01-21)Erfaringer fra vintersesongen 2019/2020 langs Jonsvannsveien og Haakon VIIs gate viser at dersom driftsstandardene følges, gir dette i hovedsak gode resultater. Utfordringene er knyttet til værskifter når regn blir til is ... -
Oppfølging av GsA og GsB+ vinteren 2018
(Others, 2019-11)I januar til februar 2018 ble det gjennomført et forsøk med en ny vinterdriftsklasse for gående og syklende i Trondheim. Driftsmetodene fra GsB (uten salt med snø/issåle) ble bestilt sammen med syklustider basert på GsA, ... -
Samfunnsøkonomisk analyse av drifts- og vedlikeholdstiltak for syklende og gående : Effekter av forbedret drift/vedlikehold og eksempelberegninger
(TØI rapport;1690/2019, Report, 2019-03)Nivået av drift- og vedlikehold av gang- og sykkelinfrastrukturen vil, sammen med infrastrukturstandarden som sådan, signalisere hvilken prioritet samfunnet tillegger denne typen transport. Drift- og vedlikehold vil kunne ... -
Syklistars hastigheit ved vinterforhold
(Master thesis, 2019-06)Det har dei siste åra vore eit aukande fokus på å få fleire til å velja sykkelen som transportmiddel. Særleg om vinteren har det lenge vore tradisjon å setja vekk sykkelen, ettersom vinteren medfører utfordringar som kulde, ... -
TØI rapporter - bestilt og betalt av Statens vegvesen
(Others, 2020)