dc.contributor.author | Jacobsen, Andreas Bjørne | |
dc.contributor.author | Mahammed, Ismail | |
dc.contributor.author | Sanner, Thea | |
dc.coverage.spatial | Norway | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2019-11-22T09:10:44Z | |
dc.date.available | 2019-11-22T09:10:44Z | |
dc.date.issued | 2019-11 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2629986 | |
dc.description | Skal vi nå målet om nullvekst i personbiltrafikken, kan gateplanlegging og -utforming brukes som strategier for å få flere til å velge bærekraftige transportmetoder. Utformingen av- og sammenhengen mellom gater er med å påvirke hvordan mennesker bruker dem. Tradisjonelt har gateplanlegging handlet om å sikre god fremkommelighet for bil. Dette har gått ut over andre trafikantgrupper og kvaliteten på de byrommene som gatene er. Helhetlig gateplanlegging handler først og fremst om å ivareta menneskers behov. Dette innebærer blant annet at gatene skal tilgjengeliggjøres for flere, at mennesker skal kunne transportere seg fra A til B, og at gatene skal gi rom for opphold og trivsel. Denne rapporten omtaler internasjonale eksempler på helhetlig gateplanlegging og -utforming, og er ment å være en kilde til inspirasjon for de som skal planlegge og utforme gater i Norge. Kanskje finnes det idéer og prinsipper for dette i utlandet som kan overføres og tilpasses til norske forhold? | nb_NO |
dc.description.abstract | Helhetlig planlegging og utforming av gater kan brukes som strategier for å nå nullvekstmålet, som innebærer at all vekst i persontrafikken i byområdene skal tas med kollektivtransport, sykkel og gange. Helhetlig gateplanlegging og -utforming handler først og fremst om å tilrettelegge for menneskers behov. Dette innebærer blant annet at gatene skal tilgjengeliggjøres for flere, at mennesker skal kunne transportere seg fra A til B, og at gatene skal gi rom for opphold og trivsel. Et viktig aspekt ved gateplanlegging er derfor at gater med ulik prioritering sammen skal bidra til å dekke et bredt spekter av behov. Rapporten er utarbeidet av studenter sommeren 2019. | nb_NO |
dc.description.sponsorship | Statens vegvesen Vegdirektoratet | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Statens vegvesens rapporter;587 | |
dc.rights | Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no | * |
dc.subject | Gateplanlegging | nb_NO |
dc.subject | Gateutforming | nb_NO |
dc.subject | Statens vegvesen Vegdirektoratet | nb_NO |
dc.subject | Mobilitet | nb_NO |
dc.subject | Gatenettverk | nb_NO |
dc.subject | Byrom | nb_NO |
dc.subject | Gatetverrsnitt | nb_NO |
dc.title | Helhetlig planlegging og utforming av gater : Internasjonale eksempler | nb_NO |
dc.title.alternative | Holistic Planning and Designing of Streets : International examples | nb_NO |
dc.type | Report | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 96 | nb_NO |