Lange og bratte tunneler - styring av brannventilasjon : Etatsprogrammet Varige konstruksjoner 2012-2015
Report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2625420Utgivelsesdato
2016-12Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Vi har i dag erfaringer som tilsier at det er knyttet kjøretøytekniske utfordringer til kjøring med tunge kjøretøy i sterk stigning/fall. Samlet risikovurdering må vurderes ut fra samvirket mellom flere forhold hvor de viktigste er total tunnellengde, tunnel- tverrsnitt, trafikkmengde inkludert andel tunge kjøretøy og kjøretøyenes totalvekt. Det er en klar konklusjon at ventilasjonsretningen som hovedregel skal være den samme som den dominerende trafikkretningen. Unntakelser gjelder for branner som inntreffer i nærheten av tunnelportaler. Ventilasjonsretningen skal dog bestemmes tidlig i brannforløpet, og det er under alle omstendigheter brannvesenet som skal ta beslutning om eventuell endring av ventilasjonsretning eller ikke ut i fra hensynet til evakuering.
Varige konstruksjoner består, i tillegg til et overordnet implementeringsprosjekt, av fire prosjekter:
Prosjekt 1: Tilstandsutvikling bruer
Prosjekt 2: Tilstandsutvikling tunneler
Prosjekt 3: Fremtidens bruer
Prosjekt 4: Fremtidens tunneler
Beskrivelse
Denne rapporten tilhører Prosjekt 4: Fremtidens tunneler. Prosjektet skal bidra til at fremtidige tunneler bygges med materialer, utførelse og kontroll bedre tilpasset det miljøet konstruksjonene er utsatt for. Prosjektet skal bygge videre på arbeidet i Moderne Vegtunneler, samt innspill fra Prosjekt 2: Tilstandsutvikling tunneler, med hovedfokus på tunnelkonstruksjonen i et levetidsperspektiv. Prosjektet skal resultere i at installasjoner i fremtidige tunneler oppnår tiltenkt levetid med reduserte og mer forutsigbare drift‐ og vedlikeholdskostnader.