Alkalireaksjoner – Prøving av materiale fra Nautesund bru : Etatsprogrammet Varige konstruksjoner 2012-2015
Report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2623527Utgivelsesdato
2015-12Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Nautesund bru ble bygd i 1959 og revet i 2009, delvis på grunn av alkalireaksjoner i betongen. Det ble initiert et omfattende FoU-prosjekt som omfattet feltundersøkelser, materialprøvig og belastningsprøving av armerte betongelementer, ref. Statens vegvesen rapport nr. 309. Parallelt med og i etterkant av dette prosjektet ble det igangsatt videre arbeid med deler av prøvematerialet fra Nautesund bru, i samarbeid med SINTEF. Det er utført en rekonstruksjon av betongresepten og tatt ut originaltilslag fra Farvollen grustak nær brustedet. Det er gjennomført 1) Akselerert prøving og felteksponering av rekonstruert betong, 2) Restekspansjonsprøving av tilsaget betong fra bruas tårnbein, både ved akselererte eksponeringsbetingelser og i felt og 3) Dokumentasjon av spredning i internt rissomfang i bruas tårnrigel. Rapporten oppsummerer utført arbeid og resultater fram til 2015. Flere aktiviteter videreføres fram til 2018.
Varige konstruksjoner består, i tillegg til et overordnet implementeringsprosjekt, av fire prosjekter:
Prosjekt 1: Tilstandsutvikling bruer
Prosjekt 2: Tilstandsutvikling tunneler
Prosjekt 3: Fremtidens bruer
Prosjekt 4: Fremtidens tunneler
Beskrivelse
Denne rapporten tilhører Prosjekt 1: Tilstandsutvikling bruer. Prosjektet vil generere informasjon om tilstanden for bruer av betong, stål og tre, og gi økt forståelse for de bakenforliggende nedbrytningsmekanismene. Dette vil gi grunnlag for bedre levetidsvurderinger og reparasjonsmetoder. Innenfor områdene hvor det er nødvendig vil det etableres forbedrede rutiner og verktøy for tilstandskontroll- og analyse. Prosjektet vil også frembringe kunnskap om konstruktive konsekvenser av skader, samt konstruktive effekter av forsterkningstiltak. Prosjektet vil gi viktig input i forhold til design av material- og konstruksjonsløsninger for nyere bruer, og vil således ha leveranser av stor betydning til Prosjekt 3: Fremtidige bruer.