dc.contributor.author | Bjøntegaard, Øyvind | |
dc.coverage.spatial | Norway | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2019-10-14T12:19:11Z | |
dc.date.available | 2019-10-14T12:19:11Z | |
dc.date.issued | 2015-10 | |
dc.identifier.issn | 1893-1162 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2621994 | |
dc.description | Denne rapporten tilhører Prosjekt 3: Fremtidens bruer. Prosjektet skal bidra til at fremtidige bruer bygges med materialer bedre tilpasset det miljøet konstruksjonene skal stå i. Prosjektet skal bygge på etablert kunnskap om skadeutvikling og de sårbare punktene som identifiseres i Prosjekt 1: Tilstandsutvikling bruer, og skal omhandle både materialer, utførelse og kontroll. Prosjektet skal resultere i at fremtidige bruer oppnår forutsatt levetid med reduserte og mer forutsigbare drift- og vedlikeholdskostnader | nb_NO |
dc.description.abstract | Ulike betongsammensetninger (lavvarmebetonger) med ekstra tilsatt flygeaske (FA) ble støpt ut i Møllenbergprosjektets tidlige fase. Fra disse betongene ble det boret ut kjerner etter 6 mnd og 12 mnd (modenhetsalder hhv. ca. 3 mnd og 6 mnd); disse ble transportert og undersøkt i laboratorium. Undersøkelsene omfatter sylinderfasthet, akselerert kloriddiffusjon, akselererte frostforsøk, luftporestrukturanalyse og naturlig karbonatisering. For to av betongene ble i tillegg fersk betong transportert direkte til laboratoriet for utstøping av prøvelegemer og prøving av akselerert karbonatisering og alkalireaktivitet. Lavvarmebetongene hadde ved 6 mnd modenhetsalder noe høyere diffusjonskoeffisient enn SV40- betongen. De presterer ikke tilfredsstillende i akselererte frostforsøk med 3% saltløsning, selv om luftporestrukturanalyser tilsier at luftporefordelingen er meget god. Naturlig karbonatiseringsdybde var usystematisk med hensyn til FA-dosering. De akselererte alkalireaksjonsforsøkene (over to år) viste at høye FA-doseringer ga ikke-reaktiv betong.
Varige konstruksjoner består, i tillegg til et overordnet implementeringsprosjekt, av fire prosjekter:
Prosjekt 1: Tilstandsutvikling bruer
Prosjekt 2: Tilstandsutvikling tunneler
Prosjekt 3: Fremtidens bruer
Prosjekt 4: Fremtidens tunneler | nb_NO |
dc.description.sponsorship | Statens vegvesen Vegdirektoratet | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Statens vegvesen | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Statens vegvesens rapporter;415 | |
dc.rights | Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no | * |
dc.subject | FOU | nb_NO |
dc.subject | Statens vegvesen Vegdirektoratet | nb_NO |
dc.subject | Varige konstruksjoner | nb_NO |
dc.subject | Bruer | nb_NO |
dc.subject | Betong | nb_NO |
dc.subject | Lavvarme | nb_NO |
dc.subject | Flygeaske | nb_NO |
dc.subject | Bestandighet | nb_NO |
dc.subject | Kjerneprøver | nb_NO |
dc.title | Møllenberg betongtunnel - FoU bestandighet : Etatsprogrammet Varige konstruksjoner 2012 – 2015 | nb_NO |
dc.title.alternative | Møllenberg concrete culvert – R&D-cooperation durability | nb_NO |
dc.type | Report | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 107 | nb_NO |
dc.relation.project | FoU prosjekt [603242] | nb_NO |