dc.contributor.author | Geiker, Mette | |
dc.coverage.spatial | Norway | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2019-09-28T20:38:20Z | |
dc.date.available | 2019-09-28T20:38:20Z | |
dc.date.issued | 2015-03 | |
dc.identifier.issn | 1893-1162 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2619249 | |
dc.description | Denne rapporten tilhører Prosjekt 1: Tilstandsutvikling bruer. Prosjektet vil generere informasjon om tilstanden for bruer av betong, stål og tre, og gi økt forståelse for de bakenforliggende nedbrytningsmekanismene. Dette vil gi grunnlag for bedre levetidsvurderinger og reparasjonsmetoder. Innenfor områdene hvor det er nødvendig vil det etableres forbedrede rutiner og verktøy for tilstandskontroll- og analyse. Prosjektet vil også frembringe kunnskap om konstruktive konsekvenser av skader, samt konstruktive effekter av forsterkningstiltak. Prosjektet vil gi viktig input i forhold til design av material- og konstruksjonsløsninger for nyere bruer, og vil således ha leveranser av stor betydning til Prosjekt 3: Fremtidige bruer. | nb_NO |
dc.description.abstract | The report focuses on Danish experience regarding chloride ingress in concrete containing fly ash, but general experience With production and durability of fly ash concrete is also included. Fly Ash has been used in Denmark since the mid 1970'es, typically based on a three powder blend also including silica fume. In general, reduced chloride ingress can be observed for concretes with fly ash compared to Portland cement concrete. The impact of fly ash becomes more noticeable after several years.
I rapporten fokuseres det på danske erfaringer med kloridinntrengning i betong som inneholder flygeaske. Generelle erfaringer med produksjon og bestandighet av betong med flygeaske er også beskrevet. Flygeaske har vært i bruk i Danmark siden midten av 1970-tallet, typisk som tre-pulver blandinger som også inkluderer silikastøv. Betonger med flygeaske gir generelt redusert kloridinntrengning sammenlignet med betonger med ren Portlandsement. Effekten av flygeaske blir tydeligere med økende alder.
Varige konstruksjoner består, i tillegg til et overordnet implementeringsprosjekt, av fire prosjekter:
Prosjekt 1: Tilstandsutvikling bruer
Prosjekt 2: Tilstandsutvikling tunneler
Prosjekt 3: Fremtidens bruer
Prosjekt 4: Fremtidens tunneler | nb_NO |
dc.description.sponsorship | Statens vegvesen Vegdirektoratet | nb_NO |
dc.language.iso | eng | nb_NO |
dc.publisher | Statens vegvesen | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Statens vegvesens rapporter;370 | |
dc.rights | Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no | * |
dc.subject | Statens vegvesen Vegdirektoratet | nb_NO |
dc.subject | Varige konstruksjoner | nb_NO |
dc.subject | Tilstandsutvikling | nb_NO |
dc.subject | Bruer | nb_NO |
dc.subject | Flygeaske | nb_NO |
dc.subject | Bestandighet | nb_NO |
dc.subject | Kloridinntrengning | nb_NO |
dc.subject | FOU | nb_NO |
dc.title | Fly ash in concrete, Danish experience : State-of-the-art report | nb_NO |
dc.title.alternative | Flygeaske i betong, danske erfaringer : State-of-the-art rapport | nb_NO |
dc.type | Report | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 69 | nb_NO |
dc.relation.project | FoU prosjekt [603242] | nb_NO |
dc.relation.project | SVV: 2012081554, NTNU: 25116700 | nb_NO |