Vehicle weight data from speed enforcement systems : The ATK/WIM project
Report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2614571Utgivelsesdato
2019-05Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Automatically generated information about traffic volumes and vehicle weight data is highly welcomed in the field of traffic engineering. In Norway, around 250 automatic piezoelectric traffic speed enforcement systems are mounted. Besides the velocities of the passing vehicles, the systems also may detect their axle weights and the axle distances. This report describes the methods developed for evaluating the data quality for the generated weight data. The report introduces the weight of the first axle of a six axle semitrailer vehicle as a weight data quality indicator and sets the first steps towards a calibration method. The results show that the speed enforcement system could be used for gathering statistical information about the weight distribution of heavy vehicles.
Trafikkmengde og vekt for kjøretøyene er viktig informasjon for både planlegging, drift og vedlikehold av veger. I Norge finnes det ca. 250 Automatisk Trafikk Kontroll systemer (ATK) som registrerer hastigheten til de passerende kjøretøyene, og som i tillegg kan måle aksellast og akselavstand. Denne rapporten beskriver utviklingen av en metode for å beregne vektdata for tunge kjøretøy fra ATK. Vekten av den første akselen til en seksakslet semitrailer benyttes til å kalibrere vektmålingene for hvert enkelt målepunkt (system). Resultatene viser at ATK-systemet kan brukes til å samle statistisk informasjon om vektfordelingen av tunge kjøretøyer, men det må jobbes videre med nøyaktigheten til målingen.