Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLangås, Christine
dc.date.accessioned2014-07-10T06:56:58Z
dc.date.available2014-07-10T06:56:58Z
dc.date.issued2014-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/197329
dc.description.abstractDet har oppstått et stort behov for å modernisere norske tunneler. Blant annet etterlyses det vann- og frostsikringsløsninger som skal ivareta moderne funksjonskrav. Masteroppgaven tar for seg permanent vanntett tunnelkledning med sprøytbar membran og sprøytebetong. Den er en videreføring av fordypningsprosjekt fra høsten 2013. Oppgaven er todelt i så måte at den skal ivareta hensynet til både moderne funksjonskrav og de krav som må stilles til tunnelkledning med sprøytbar membran i Norge. Oppgaven har resultert i en anbefalt prøvingsmetodikk med akseptkriterier for sprøytbare membraner i tunnelkledning. Denne er basert på en lastmodell som beskriver laster som påvirker tunnelkledningen, og på eksperimentelt arbeid gjennomført i 2013 og våren 2014. Lastmodellen er orientert spesielt mot norske berg- og klimaforhold, for både veg- og jernbanetunneler. Det eksperimentelle arbeidet har på bakgrunn av lastmodellen rettet seg mot testing av elastisitet, korttids- og langtids-strekkfasthet og skjærstyrke, samt også undersøkelse av virkningen av frost- og fuktpåkjenning. Eksternt er det også blitt gjennomført analyse av polymerandel. To EVA-membraner har blitt testet: Masterseal 345 fra BASF og Tekflex DS-W fra Orica. I prøvingsmetodikken er det anbefalt akseptkriterier for sprøytbare membraner. Det er foreslått krav om ! 100 % elastisitet, ! 0,5 MPa for strekkfasthet og minimum 104 lastvekslinger med 10 kPa maksimal strekkspenning, uten brudd i membran og uten reduksjon av strekkfasthet til under 0,5 MPa. For skjærstyrke er det foreslått krav om ! 1 mm deformasjon før brudd oppstår. Fra elastisitetstestingen av frosne membranprøver er det vist at temperatur ved membran i kledning ikke bør være lavere enn -3 oC. Fra TGA-undersøkelser og sammenlikning med andre resultater, er det forslått å kreve membraner med ! 70 % polymerandel for å bevare gunstige materialtekniske egenskaper. Det foreslås også at det gjennomføres feltundersøkelser med fuktmålinger av membran og betong i tunneler der sprøytbar membran skal benyttes. Det er også utarbeidet, med bakgrunn i prøvingsmetodikken og hensynet til moderne funksjonskrav, et forslag til håndboktekst for Statens vegvesen. Forslaget er tenkt å være en del av Håndbok R510 “Vann- og frostsikring i tunneler”. I tillegg er det foreslått et enkelt prosjekteringsforslag for tunnel med sprøytbar membran og sprøytebetong som permanent vanntett tunnelkledning.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.subjectEVAnb_NO
dc.subjectSprøytebetongnb_NO
dc.subjectTunnelernb_NO
dc.subjectVegernb_NO
dc.subjectJernbanernb_NO
dc.subjectMembranernb_NO
dc.subjectVanntettingnb_NO
dc.titleTesting og evaluering av EVA-baserte sprøytbare membraner for permanent vanntett tunnelkledning med sprøytebetong for veg- og jernbanetunnelernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber182nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel