Lettbetong i tunnelhvelv: Betongsammensetning. Lettbetongelementer - Væretunnelen
Research report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/190344Utgivelsesdato
2006-01-31Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Rapportserier / Reports [478]
Sammendrag
For å møte kravene i etatens policyvedtak som innebærer en målsetning om å avvikle bruken av brennbart isolasjonsmateriale i vann- og frostsikringskonstruksjoner i norske vegtunneler er det utviklet et konsept "Tunnelelementer i lettbetong".
Utgangspunktet er et forslag til tunnelelementer i lettbetong fremlagt av Aas-Jacobsen og utprøvd ved rehabilitering av Væretunnelen på E6 Nord for Trondheim hvor det ble montert lettbetongelementer i 450 meters lengde.
Seksjon for materialteknikk utviklet en lettbetongresept med lav densitet, relativt høy tidligfasthet og fasthetsegenskaper tilsvarende LC15. Reseptutviklingen skjedde i samarbeid med Ølen Betong AS som senere ble leverandør av lettbetongelementene
og hovedentreprenør for monteringsarbeidene.
Rapporten behandler reseptutviklingen. Delmaterialenes egenskaper er dokumentert ved produktdatablader, samlet i et eget vedlegg.
Elementproduksjonen foregikk i en to måneders periode høsten 2004. Kvalitetsoppfølgingingen viser en jevn betongproduksjon, liten spredning i resultatene, midlere densitet 1364 kg/m3, tilsvarende densitetsklasse D1,4, og midlere 28 døgns fasthet 19,2 MPa, tilsvarende fasthetsklasse LC15 (LB12).
Lettbetongegenskapene er dokumentert ved brannprøving, måling av betongens varmekonduktivitet samt prøving av
frostmotstand, motstand mot kloridinntrengning og prøving av densitet og fasthet på utborede betongkjerner.
Det er i Væretunnelen montert temperaturfølere for måling av frostmengder, men måleverdiene blir først tilgjengelig våren 2006.